CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 31, 2008

Ramadhan yg dirindui




DiMensI Jiwa BerBeza
QurBah tak SaMa







diBawah satu AqidaH yang Sama
Matlamat yang SeruPa
MARDHATILLAH




"seorang hambaKU tidak melakukan qurbah(pendekatan) padaKu dengan yang lebih KU sukai dari melakukan apa yang telah KU wajibkan kepadanya"
~Hadis Qudsi-rwyt Bukhari~

*gunakan segenap ruang yang ada untuk bertaqarrub pdNya di bulan mulia bulan Ramadhan.
SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN =)

Saturday, August 23, 2008

Buat Pencari Syaheed




sepotong ayat AQ untuk ingatan bersama..

'Katakanlah : Bekerjalah kamu, nanti Allah, serta rasul-rasulNya dan orang-orang mukmin akan melihat apa yang kamu kerjakan,dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan'At-Taubah:105


Nasihat pada diri dan perindu syaheed abadi,

Wahai mujahid,
bekerjalah untuk agamamu.. kerana itu yang akan kau bawa menghadap tuhanMu di negeri abadi.
Wahai pencinta syaheed,
berkerjalah kerana tuhanmu..kelak hanya Dia yang akan menilai hasil kerjamu.
Dirimu tak memerlukan pujian dari manusia hanya untuk menjadi mulia..kerana ISLAM telah dahulu memuliakanmu.
Dirimu tak perlu bersusah payah berjuang jika hanya untuk menarik perhatian wanita..kerana wanita yang mencintaimu kerana Allah tidak melihat pada pangkat dan jawatan..cukup sekadar menerimamu kerana kau pilihan Tuhan untuknya..dan pasrah akan ketentuanNya.

bekerjalah, dan terus bekerja..bukan kerana Islam sangat memerlukanmu untuk ditegakkan, tetapi dirimu sangat terhutang pada Islam.
kernanya syaheed mu nanti syaheed sejati.



Tuesday, August 19, 2008

..kritikal..

Teman..
khabarkan aku akan bahayanya bersangka-sangka...
ingatkan aku akan pentingnya menjaga ukhuwah...


katanya dia mencintaiku kerana Allah..
biar Dia menjadi saksi....

Sunday, August 17, 2008

'malang'



"eishhh...berani betul tunang lama-lama kalau el takut..", kata el.

Memandangkan beliau akan menikah dalam masa terdekat ni sememangnya saya bersyukur..

Tapi ketakutan beliau amat men'confius'kan..saya mula bertanya.

"kenapa nak takut?, tunang je kan.."

"Eishh.. takut maya..takut tak jadi kahwin.. takut terlanjur..takut putus..,"jawab el.

"takut terlanjur??, tak de alasan lain kah.." getus hati.

"Bahaya maya tunang lama-lama, sebab kita dah yang yakin kita jadi milik orang tu kan, jadi kita rasa tak kesah nak buat apa-apa.."sambungnya lagi.

"tak kesah?, tak kesah yang macam mana?..."hati terus tertanya-tanya.

Cukup setakat tu perbualannya, saya ambil keputusan berdiam diri. Malas..


Malang, ya, sangat malang bila hukum Allah dipermainkan, saranan Allah diremehkan..mata seolah-olah tertutup, hati seolah-olah terkunci, tak nampak hikmah,betapa indahnya hukum Allah.'Khitbah'...saya tak lah banyak ilmu tentangnya, pengalaman jauh sekali, tapi saya terfikir apakah faktor yang menyebabkan masyarakat melayu umumnya amat alergi akannya.

Takut putus?, apa beza dengan putus cinta?..takut terlanjur? apa beza dengan bercinta (bunga2 zina)?..segalanya akan menjadi sukar bila kita tak kembali kepada hukum Allah.


Nasihat saya pada diri dan viewers, untuk check kembali Aqidah, usah ragu akan kebijaksanaan Allah, usah taraddud akan kehebatanNya mengatur segala. Kita sebagai hamba mahu tak mahu kena ikut. JANGAN JADI MALANG
kenapa saya suka ckp pasal cinta dan perkahwinan? sebab saya suka..


Saturday, August 9, 2008

Belajar untuk memahami



Setuju tak andai saya kata amat susah memahami seorang manusia?.Perangai..fikrah..tabiat dia..teramat sukar. Untuk mengenali seseorang mengambil masa yang lama,setahun atau dua tahun belum tentu cukup. Ilmu insani ni bukan mudah-mudah je kita kuasai.Perlukan pengalaman, ruang dan waktu.

Baru-baru ini saya ada krisis dengan sahabat karib saya. Biasalah, sedangkan lidah lagi tergigit, apatah lagi sahabat sendiri. Dan saya percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tak tahu dimana silapnya, perkara yang kecil seolah-olahnya besar. Tersilap sikit sahaja, perang dunia pula yang meletus. Masing-masing seolah-olah menjauhkan diri.Ego?..mungkin..
Bila dalam perasaan saling tidak berpuas hati ni..musuh kita yang utama tu(syaitan) mulalah cucuk jarum..kita jadi lupa semua kebaikan sahabat, hanya teringat akan kejahatan-kejahatan yang menyakitkan hati sahaja. Dan kesannya makin meneballah perasaan menyampah dan sebagainya tersebut.

Saya pun jadi gusar..dalam kita sedang memperbaiki hubungan kita dengan Allah kita abaikan hubungan kita dengan manusia..terlalu tempang rasanya qurbah kita pada Allah.
"Akak..maya ada masalah dengan kawanla..macamana ek?"minta pendapat kakak.
"sedekahkanlah dia Al-Fatihah.."nasihat akak.
Jarang-jarang saya dengar nasihat begini..terima kasih akak bagi idea yang bernas ini!
Ya, kita selalu kata kita doakan kawan kita, tapi pernahkah kita cuba sedekahkan al-fatihah pula?..pasti impaknya jauh lebih baik..percayalah..

Bila kita bosan dengan perangai manusia..
ingatlah kita juga manusia..
dan tiada manusia sempurna..
belajar untuk menjadi sesempurna yang mungkin..
belajar untuk menerima ketidaksempurnaan....
belajar untuk memahami...

dan untuk sahabat saya "maaf banyok deh!"

Friday, August 1, 2008

"..nanti saat sirnanya zulumat.."


Entah kenapa tak tahu dimana silapnya..masing-masing semakin jauh hanyut, lari dari fitrah..
Terasa beban dakwah itu semakin hari semakin bertambah..berat...Sedang aku yang masih merangkak dijalan pengislahan ini, Allah uji dengan beban diatas belakangku.

Semalam yang mengecewakan

"nilah anak ustazah yang baik sikit berbanding yang lain..dia seorang je yang mengikut mak dia.."kata sorang mak cik.
dan aku terus mengeluarkan bunyi-bunyi pelik tanda tak setuju.
Terima kasih mak cik atas pujian yang tak bermakna itu..
mungkin mak cik benar, tapi ada perkataan yang lebih baik dari itu.. yang berupa doa. Katakanlah begini.."moga-moga yang lain jauh lebih baik dari awak..".Lapanglah dada saya andai mak cik ucap begitu.
Kadang-kala terasa geram bila difikirkan kembali kata-kata mak cik seolah-olah ibu kurang berkesan dalam mendidik anak. Mak cik jangan lupa, Iman bukan warisan, Nabi Nuh yg berdakwah saban tahun pun, anak isterinya tak mengikutinya. Doakanlah jangan kritik.

Terima kasih kepada pengganggu

Ya, dialah pembuat huru-hara, pembuat onar, dialah yang membuatkan saya hilang orang yang saya sayang. Dia yang membuatkan saya menangis bukan kerana takutkan Allah. Benci, meluat..segalanya..
Kenapa dia hadir dalam hidup aku, dan mengucar-kacirkan segala? Ya Allah..

'...adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu hidup ini bukan sekadar ketawa, dan adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu mahalnya nilai airmata..' bersyukur pada orang yang menyakitimu kerana dia yang menabahkanmu.. bersyukur pada orang yang tak mengendahkanmu kerana dia yang memupuk mu berdikari.. bersyukur pada yang menjatuhkanmu kerana dia orang yang memperhebat kemampuanmu.. bersyukur pada orang yang menyiksamu kerana dia yang menguji kesabaran dan ketabahanmu..

Kiriman pesanan ringkas ini cukup memberi kesan padaku..terima kasih Hidayah..kata-kata ini buat aku kurang benci padanya lagi. Tapi aku tetap tidak redha kemaksiatan yang dilakukannya.

Hari ini yang kesunyian

Kadangkala terasa sunyi berseorangan dijalan dakwah ini. Mungkin dikampus aku punya jemaah yang boleh bergerak bersama-sama ku tapi dalam hal ini?..mungkinkah aku perlukan seorang teman? Mujahid yang jauh lebih kritis pemikirannya? Bersama-samaku?
Arghh...itu adalah terlalu jauh untuk difikirkan...
Jikalau adapun apakah memberi impak?
Impak yang tak pasti tak seharusnya menjadi harapan...
Mungkin aku terlupa, aku tidak bersendirian..aku punyai back-up yang Maha Hebat..
Dia yang berkuasa atas segala sesuatu..Cukup bagiku Allah..

Harapan hari esok

Perkahwinan yang dinantikan. Aku harap mereka lebih bertanggungjawab selepas itu..Untuk kita sama-sama kembali kepada Allah. Mungkin sahaja untuk menjadi lebih baik, pernikahan jalan penyelesaian. Moga mereka dapat melayari bahtera perkahwinan dengan nakhoda ketaqwaan. Ameen ya rabb..