CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 17, 2008

Perjuangan Kita


Perjuangan Kita
“Oleh yang demikian wajiblah bagi pelajar kita menyedari akibat-akibat
perbuatan ini. Sekiranya pihak-pihak yang berkuasa terjerumus ke lembah
kesalahan ini kerana kejahilan dan kebodohan mereka, maka pelajar-pelajar
wajiblah menjauhinya seberapa yang dapat. Dia samping itu mereka juga
hendaklah membentuk satu pendapat dan kesedaran yang menyeluruh untuk
menjauhkan mereka daripada menjadi mangsa kebudayaan sundal itu dan
untuk menghapuskannya.
Di sini kita harus bertanya sesama kita: Jika timbul di kalangan pelajarpelajar
sendiri perasaan ingin menentang kebudayaan tersebut, maka
dimanakah lagi kekuatan yang dapat meluluskan tamadun tidak bertuhan dan
kebudayaan kuning itu masuk ke pusat-pusat pengajian tinggi dengan cara
paksa? Memang sudah tidak boleh dinafikan lagi bahawa sekiranya saudarasaudara
sendiri sudah tidak suka menari misalnya, maka sudah tentulah tidak
ada kuasa lagi yang dapat memaksa saudara-saudara untuk menari. Memanglah ada di sana galakan dan godaan syaitan yang menggalakkan manusia supaya melakukan perkara-perkara mungkar dan merosakkan adat-adat, nilai,perasaan dan kecenderungan mereka. Tapi apabila pelajar-pelajar
sendiri menyedari bahawa kebudayaan sundal ini merupakan penyakit kronik yang akan meresap ke dalam diri mereka, maka sudah tentulah mereka boleh menjauhinya dan menentang gerakan cuba memasukkannya ke pusatpusat pengajian tinggi. Saya ingin agar ada suatu usaha ditumpukan ke arah
memupuk kesedaran di kalangan pelajar untuk menentang perkara-perkara mungkar tersebut.”_PERANAN PELAJAR,oleh Abul ‘Ala Maududi

Sengaja saya highlightkan petikan ini buat tatapan pembaca di luar sana yang bergelar pelajar. Dulu saya pernah sangsi akan perjuangan yang sebenar yang pelajar. Kononnya bagi saya tugas pelajar adalah belajar dan terus belajar, tak perlu semak-semakkan otak dengan perkara lain. Terasa malu apabila ada yang mengingatkan yang hidup ini bukan sahaja belajar, banyak lagi tugas-tugas yang kita galas sebagai khalifah di Bumi Allah ni.

Pemahaman secara teori tidaklah memberi kesan pada saya, fikiran saya masih belum terbuka, masih keliru apa sebenarnya yang diperjuangkan seorang pelajar. Kadang-kala sinis melihat sahabat-sahabat yang luar biasa semangatnya. Arghh..semangat sahaja lebih.

Namun setelah turun kelapangan reality, terasa dihantuk kepala. Mula nak buka mataa(agak lambat sebenarnya). Apa-apa pun bersyukur kepada Allah yang meninggalkan lebam, kesan hantukan tadi. Tanpanya, mungkin minda saya terus beku.

Satu malam di gelanggang bola tampar, saya dan sahabat saya yang juga jawatankuasa pelajar asasi duduk diluar,ada reasal kemerdekaan. Kami disapa pengetua kolej. Beliau bertanya,”kamu berdua tak masuk sekali perarakan kemerdekaan ni?”.Tak sempat kami jawab disambungnya,”nak juga tengok orang-orang bejubah ni melibatkan diri”

“oho…sayunya hati, adake kami yang berjubah dan bertudung labuh ni di suruh menari??liberal benar... (dalam perarakan tersebut ada certain masa kita kena menari tradisional.)

Syukur lillah, saya dan sahabat saya sempat menghaibkan diri.Takut juga sebenarnya, takut dipanggil.

Dalam malam yang sama, dilokasi yang sama, datang sekumpulan pelajar (konvoi kemerdekaan katanya), melaungkan kalimah ‘Merdeka!’ sambil menebar-nebarkan bendera Gemilang. Semangat patriotik yang luar biasa. Boleh dibanggakan. Namun, terasa sinis bila melihat mereka datang membonceng awek masing-masing.

“oho..imannya belum merdeka lagi..sadis.”

Begitulah senarionya yang kena saya dan sahabat lalui sehari-hari..Cuma tahap sensitivity kita terhadap maksiat yang membezakan. Jadi apa yang kita perjuangkan? Kebejatan akhlaq dimana-mana, perang saraf telah lama meletus, fikir sendiri!


Saturday, September 6, 2008

Selamat Pengantin Baru


SELAMAT PENGANTIN BARU

buat kakak kesayangan saya Suhaila dan suami, Abg Yop =)
Kata kakak saya,"maya..perkahwinan satu ibadah..kita nak menghalalkan perkara yang haram."(sebelum nikah)
Kata kakak saya, "maya..pagi tadi solat jemaah dengan abg..besh sangat."(selepas nikah)
Kata saya (dlm hati je).."moga niat murni ella, akan termanifestasi..rindu sangat kat ella" huhu..takde lagi orang nak buli saya.
*gembira lihat orang bahagia dengan cara yang Allah suka. so kawan-kawan yang dah berpunya tu, gembirakanlah saya =) (terutama 'remaja'..huhu)




semaikanlah perasaan itu...


"tak pe..ira kuat..,"kata ani. Terus pergi mengambil wuduk.

"ya Allah moga-moga aku kuat..,"bisik hati. Aku yang masih berteleku di tikar sejadah, statik ,hanya mutiara jernih yang bertali arus. Begitulah aku.. sukar untuk menangis, tapi andai menangis, air mata seolah-olah tak tahu erti kering.

Seusai solat, Ani menghampiri.."ira, jangan macam ni, ani tak boleh tengok ira macam ni.. katanya sambil menyeka air mataku..

Bagaimana bolehku tahan air mata ini..ia terus-terusan mengalir..sudah tidak tahan agaknya.

"aku tak boleh tahan Ani dengan kata-kata dia...cuba duduk ditempatku..cuba dia rasa apa yang aku rasa..peritnya hati.." kataku penuh perasaan.

"Aku pun benci juga perkara tu...aku pun sakit hati juga..aku pun manusia juga..Kenapa dia pula yang melebih-lebih mengata..sakitnya jiwa.."

Ya,perkara itu selayaknya dibenci. Perkara maksiat selayaknya dibenci..tapi bukan pelakunya..tolong jangan melampau!

Heii..dia tu manusia juga, bisa sahaja Allah mengujinya, melupakannya, melalaikannya.

Dan dirimu bukanlah penghukum, tutuplah mulutmu itu..kunci rapat-rapat, moga yang mendengar kata-katamu tak panas hati.


Teman air mata

'Ani pun tak tahu macam mana rasa kalau berada ditempat ira.. sabarlah ira.. ini semua ujian. Orang mengata-ngata orang yang kita sayang..pasti kita juga tersentuh..,"pujuk Ani.

"Ani pun tak sanggup dengar.."kata ani sayu, berkaca matanya.

"eh, jangan nangislah..sukarelawan mana boleh nangis..kata ku, melawak.

"kadang-kadang kita perlu menangis..,'sambung ani.

Bersyukur..ada juga yang sudi menjadi teman air mata kala itu.

Teman..bisikkan ke telingaku, ujian ni hanya kecil..ada ujian yang jauh lebih hebat..ujian ditariknya iman.. ujian digoyahkan Aqidah.

Terima Kasih Allah, teman itu anugerahMu.


Begitulah Manusia

Mengapa manusia begitu angkuh? Sedarkah dia berjalan di Bumi Allah..kenapa mesti sombong..nak mengangkat gunung pun dia tak mampu. Mengapa manusia begitu bongkak? dirasakan dirinya sahaja betul, orang lain salah..orang lain pembuat maksiat..dia seorang sahaja yang masuk syurga. Mengapa manusia selalu lupa yang dia bukan maksum seperti nabi, kelak dia juga akan diuji Allah. Begitulah manusia, tak sedar diuntung.


Semaikanlah benih benci.,

ingin membenci..bencilah semahumu..tapi, pastikan perkara itu layak dibenci. Biarlah bencimu itu kerana Allah.Dan jangan pula kamu menempelak pelaku maksiat diatas pelakuannya, kerana engkau juga akan diuji begitu satu hari nanti. Moga-moga dirimu nanti merasa kemanisan iman.