CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 26, 2008

lari dari sepi


Aku minta hubgn yang kukuh antara aku dan Dia..
Aku pohon dibuka hijab antara aku dan Dia..
tapi Dia biar aku sepi dari apa yang aku cintai selama ini..
baru ku tahu kini..
Hati ini hanya cukup untuk satu cinta..
ya Allah penuhilah hati ini dengan kecintaan padaMu..
gantikan kesepian ini dengan kerinduan untuk menatap wajahMu..
benar kata 'athoi "sengaja Allah menjemukan kita dengan sesuatu, supaya tiada apa yang dapat melalaikan kita dari mengingatiNya"

Friday, October 3, 2008

Minal A'idin Wal Faizin


Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan ilal liqo' pada madrasah Ramadhan yang telah pergi meninggalkan kita. Moga-moga kita tak tergolong dalam golongan orang yang rugi, iaitu bila mana perginya Ramadhan dosa-dosanya tak diampun..wanauzubillah.
Sudah tercapaikah matlamat peribadi anda diakhir madrasah tarbiyah ini??
A'faf, perkataan yang saya savekan di wallpaper handset saya untuk saya lihat matlamat saya itu setiap masa. Sahabat saya tanya, "maya pe maksud a'faf?.." A'faf..cukup pendek perkataannya, besar maknanya pada saya.

Kesucian Hati. Pernah tak dengar doa yang nabi ajar ,"Ya Allah, aku memohon padaMu, petunjuk, ketaqwaan, kesucian hati, dan kekayaan hati." Kesucian hati memang sukar dimiliki sebab itu kita perlu minta pada Allah. Tapi suci yang bagaimana?

Suci dari sifat Hasad dengki, sudah fitrah manusia untuk berasa cemburu melihat kelebihan orang lain. Tapi kesucian hati mengatasinya, hati mula bersyukur, rezeki itu kurniaan Allah bukan atas daya usaha kita semata.

Suci dari Prasangka, bersangka-sangka (dzon) selalunya salah dan hanya membawa dosa, seperti yang tertulis dalam Al-Quran..sebahagian sangkaan adalah dosa. Hati yang suci dan prasangka seharusnya penuh dengan husnudzon. Bersangka baik bukan hanya pada manusia, lebih2lebih lagi pada Allah. Rasa redha akan ketentuanNya, yakin segala yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi.

Suci dari Maksiat, hati yang suci sepatutnya sunyi dari maksiat. Bagi pasangan yang bercinta sepatutnya madrasah ramadhan mengajar mereka erti berpuasa dari zina hati. Memusatkan seluruh perhatian kepada amal-amal Islami dan ibadah, jauh sekali melakukan perkara-perkara yang lagha.

Pabila Syawal menjelang tiba sucikanlah hati dengan bermaaf-maafan sesama saudara-mara, dan sahabat-handai. Ziarahlah kubur kaum keluarga yang telah meninggalkan kita..moga-moga hati kita suci dari cinta Dunia.


MINAL A'IDIN WAL FAIZIN

Maaf Zahir Dan Batin