CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 25, 2008

Kematian itu pasti


Di saat umurmu bertambah,
sedarkah dirimu,
kematian itu semakin mampir,
dan masa lalu telah jauh meninggalkanmu,
disaat ini,
introspeksi perlu disisi,
untuk kau mula bermuraqabah,
menghisab diri,
apa yang telah kau perbuat dengan umurmu,
untuk kau sedar hidup ini belum tentu lamanya,
mati itu akan datang bila-bila masa,
tak kira dalam bersedia atau terleka,
apa yang penting kini,
dirimu dan jalan yang kau pilih.
trima kasih buat teman-teman yg sudi mengingati hari lahir maya. doakan maya slalu :)..cyg kowang..hehe

Tuesday, November 18, 2008

iklan


Thursday, November 13, 2008

simpulan


Aqidah..

perkara asas dalam diri seorang Muslim, penentu tempat akhirnya kita syurga atau neraka, syarat utama penerimaan amal ibadah. segalanya bermula dengan kalimah toyyibah 'lailahaillallah'.
suka saya sorotkan 2 kondisi yang saya temui sepanjang percutian saya untuk dikaitkan dengan soal aqidah.

Kondisi 1

Satu hari di langkawi, saya bersama keluarga teman saya pergi ke langkawi geopark untuk menaiki kereta kabel. Di saat kami baru sahaja tiba disitu, seorang ejen pelancong datang menghampiri kami dan menawarkan tiket separuh harga! dari rm26 menjadi rm15. Apa yang menarik bukanlah tawaran ejen tersebut tetapi perkataan yang dikeluarkan oleh adik teman saya yang berumur 11 tahun. "Tengok baru je sampai Allah dah tolong kita.."..Saya terkesima dengan kata-kata dia. terbit dalam hati saya betapa budak ini punyai aqidah yang kukuh, yang tulen. Dia menyandarkan segala yang berlaku adalah kehendak Allah. Hebat bukan keyakinannya?

Kondisi 2

Dalam perjalanan ke Johor Bahru dari Perlis, Bas berhenti di R&R untuk solat subuh.
Di Surau saya ketemu seorang mak cik. Keadaannya tergesa-gesa untuk solat subuh. Dia bertanya pada saya,"sempat tak ye dik solat subuh ni..drebar bas kata 20 minit je..?". Saya jawab,"sempat mak cik, takkan tinggalnye kita, kalau dia tinggal... kita saman!" sengaja saya melawak nak tenangkan hati mak cik tu. Suaminya pula kerap buka pintu surau muslimat, tak selesa dibuatnya. Mak cik tersebut bertambah gelabah.."buat yg wajib jelah ek..yg sunat2..takyah buat.."kata mak cik. Beliau pun solat dengan cepat, dibaca kuat-kuat(saya pun tak pasti kenapa), sehinggakan kiblat pun salah..walhal terang2 anak panah kiblat depan mata.

Hmm.. pada pandangan anda Aqidah siapa yang lebih utuh..? Budak darjah 5 atau mak cik?
Kita tidak boleh menilainya dengan pandangan kita, kerana Allah yang lebih tahu. Namun begitu ada pengajaran yang boleh kita jadikan iktibar dan koreksi diri. Sejauh mana tawakal kita kepada Allah? Sedarkah kita yang Allahlah yang menentu segala? Redhakah kita atas ketentuannya? Tepuk dada, tanya hati bagaimana Iman.