CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 24, 2009

"...kerana itu aku melakukannya.."


Bingit! tu je perkataan yang boleh aku katakan dikala ini. Kolej ini bingit dengan karaoke sempena fiesta rumah terbuka ni. Orang cina pula sibuk berlatih memukul gendang. Hingar-bingar dengan pekikan penonton yang ku kira menyokong temannya yang berada di pentas karaoke. Suasana yang paling ideal untuk study sementara hanya tggl 39 hari untuk aku menduduki peperiksaan akhir. Sadis. Entahla, serba tak kena hari ini.

Kritik2!


"ira, CINTA lagi?.." tanya kak Da padaku. " Ya kak, kita orang buat macam kempen sepanjang 2 minggu ni.."kataku sambil menunjukkan iklan yang kami buat. 'PENGURUSAN CINTA MENURUT PERSPEKTIF ISLAM'. Itu tajuk yang saya cadangkan untuk penceramah yang juga merupakan pensyarah di Akademi Islam. "Asyik cinta jer.. tak ilmiyah. ."sambung kak Da. Saya terkedu, tak tahu nak respon apa. Tapi secara jujur saya sangat rasa down. Hanya Allah sahaja yang tahu. 'Kalau orang agama sendiri memperlekeh usaha dakwah ini, siapa lagi yang akan menyokong??

Nasihat2!


Tolong nasihatkan ira.. ira mula rasa lemah.. Ya Allah, hanya Engkau sahaja yang Maha Memahami. Dalam kegusaran, aku mula cari artikel tentang 'Dibius Cinta' untuk risalah minggu ini. 'Ibrah Yusuf mendepani biusan cinta' artikel yang ku temui dalam blog saifulislam. Aku postkan komen,
" slm ust.. pernh tak ust bosan berbicara tentg cinta sprti ini? Apabila saya buat program tentg ini org2 mengkritik sy.. katanya Isu cinta tak Ilmiyah ape pendpt ust?" Tanpa aku sangka ,komen itu berbalas ..kata ustaz

"setakat ini tidak bosan.

jika tajuk cinta tidak ilmiah, humban ke longkang bab-bab dalam sahih al-bukhari dan muslim.

tajuk yang tak ilmiah inilah yang kemudiannya banyak menghumban manusia masuk neraka."

Betul3!

Ya, sangat tepat dan menenangkan jawapan dari ust Hasrizal. Pedulikan kata orang. Kita Tahu apa yang kita buat! Objektif kita! Waqi' kita! Orang lain mungkin tak tahu..

Kata kak Bel.."awak ni ira kena kritik sikit awak dah mula lemah, macamana dengan cabaran akan datang nanti?.." Hmm.. berdakwah bukannya senang, cabaran itu da ari pelbagai arah. Kalau aku tak belajar menerima kritikan secara terbuka sekarang, bila lagi??

PadaMu Allah, 'Hanya Engkau yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kami, bantulah kami dalam menanggung beban dakwahMu, janganlah sampai dosa-dosa kami menjadi penghalang sampainya dakwah ini kepada mad'u kami., AMEEN'

Friday, February 20, 2009

.::hubb::.

Kata orang memang perit cinta ditolak. Tapi sebenarnya lagi pening untuk membuat pilihan.
Tak perlu gusar bila cintamu ditolak. Lebih-lebih lagi, jika ditolak kerana Allah, dirimu sepatutnya berbangga!. Awal cinta itu bermula dengan KAGUM, alihkan kekaguman mu itu kepada rasa TAKZIM terhadap Allah yang Maha Hebat yang mencipta insan . Usah rasa lemah... cintamu tetap akan kuhargai. Dan aku masih menanti janji Tuhanku.


CINTA sahabat tiada sempadannya

Riya'kah aku??


Fenomena riya dan Sum’ah dalam kehidupan seharian

1. Solat sunat di depan orang. Dekat rumah tidak buat.
2. Pakai elok utk buat ibadat depan orang. Dekat rumah ala kadar.
3. Tidak makan banyak depan orang. Ketika sorang2 makan banyak.
4. Berasa seronok bila dipuji amalannya.
5. Menceritakan amalannya kepada manusia.
6. Semangat buat amalan bila dipuji dan lemah ketika dikeji.
7. Menggelokkan bacaan didepan orang. Masa sorang2 baca laju kemain.
8. Akhlak yang bagus dan manisss depan orang. Masa dekat rumah terok.
9. Tulis kat blog,status ym atau mana2 yang menunjukkan dia ikhlas, beramal, berjuang dan amal2 Islam yang lain.
10. Berpersatuan atau berparti kerna nak pujian dan jawatan. Bila tak dapat mulala merajuk atau lemah semangat.


Ya, kita sering tak perasaan perbuatan dan kebaikan yang kita lakukan sehari-hari itu belum tentu ikhlas dan dipandang oleh Allah. Apa yang penting betulkan niat dari sekarang moga Allah terima ibadah kita.

Sunday, February 8, 2009

"...keikhlasan yang teruji.."


'Diharap fasi-fasi dapat berkumpul ditengah dewan..." arah tuan pengarah 'our very big bosz'.
Pegawai-pegawai dari Majlis Agama turut serta. Mungkin ada sesuatu yang hendak disampaikan. 'em..ape la yang diorang nak komen agaknya?...langsung tak yakin program tersebut berjaya..,"hati terus-terusan bermonolog.
'Di pihak kami, kami memohon minta maaf diatas semua kelemahan..terima kasih kepada adik-adik fasi, kami memang menggalakkan program sebegini diadakan untuk membantu anak bangsa"kata pegawai itu selaku wakil Seketriat Mahasiswa Timur Tengah.

Habuan yang tak pernah terimpikan
"Kami di pihak majlis Agama memang menyediakan sedikit cenderahati,"tambahnya lagi.
Barisan fasilitator dari maahad mendapat RM50, Barisan fasi dari universiti mendapat rm150.
wah, Lumayan. 'Atikah, mu patut dapat lebih lagi ni, sebab ada juga peruntukan untuk urusetia..."tambah ku. Atikah tersenyum sendiri. Ye..lumayan, tak pernah terlintas ada habuan berbentuk wang yang akan diberi, apatah lagi pada nilai yang tinggi.
Tapi aku seorang sahaja fasi yang tidak menerima wang itu lagi.

Wang oh wang
'Ok seterusnya, kita akan beri kepada penceramah pula.."umum pegawai.
"Umaira ni salah seorangnya ", kata tuan pengarah.
Pegawai tersebut datang menghampiri, diberikannya rm120.
"Aik, ira dapat 120 je.."saya pasti ini yang terlintas dikepala Atikah dan Ani melihat riak wajah mereka yang agak terkejut, melihat lama duit kepingan merah ditanganku. Sedangkan aku juga merupakan seorang fasi, aku mempunyai menteeku sendiri.

Virus 'hubbudunia'
Hati saya tak sedap. Terus-terusan memohon ampun, takut-takut ada kelompangan dalam gerak kerja dakwahku ini. "Aku mesti lakukan sesuatu pada duit ini, ,"getus hati. Teringat kisah orang terkaya dinegara kita yang mempunyai yayasan sendiri, kata beliau,"Ibu saya selalu berpesan, harta kita perlu dikongsikan dengan orang lain, 1/3 untuk diri sendiri,1/3 simpanan masa depan,1/3 untuk orang lain.."
Bagiku mungkin itu rahsia Beliau istiqamah bersifat zuhud walau harta bertimbun-timbun. Berkat hidupnya.

Kembali tenang
Mungkin ini hikmahnya..jika saya mendapat lebih dari 120 atau sama dengan sahabat saya yang lain mungkin hati saya Allah tak gerak langsung untuk berkongsinya dengan adik-adik mentee saya.
Ketika didalam dewan selera, syahmi datang mengucapkan terima kasih. Syahmi.. mentee saya yang paling nakal. Malas nak beri komitmen..hmm, syukur sangat dia sanggup datang jumpa ketika itu.

Dakwah bukan perniagaan, tapi tanggungjawab.
Air liur ini bukan modalnya, tapi pinjaman dari ALLAH,
mana mungkin aku dapat menuai hasilnya.
Moga Allah ganjarkan ganjaran yang jauh lebih hebat dan luar biasa..
di akhirat kelak di syurga sana.

teringat satu ayat dari Quranul kareem,mafhumnya,"seorang mukmin itu takkan rasa resah atau gundah apabila haknya dikurangkan..." Ayat cinta ini akan selalu menjadi kata rangsangan penguat semangat seorang UMAIRA.

Tuesday, February 3, 2009

maya tak kesah..



Saya penat hari ni..
tak rehat langsung..
tapi saya xkesah..
saya harap esok..lusa..dan seterusnya..
saya penat lagi..

Otak saya serabut sekarang..
saya fikir 'duit..duit..duit..'
mana nak kutip?
untk program dakwah..
tapi saya tak kesah..
harap esok..lusa..tulat..
otak saya terus serabut memikirkan ummah..

Kata as-syafie.." hidup memang diciptakan untuk berpenat-lelah.."
Rehat yang sebenar bukan didunia ini..
tapi di syurga sana..
moga Allah pandang penat saya yg sedkit ini =)