CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 22, 2009

Salafiyah Wahabiyah

sekadar gambar hiasan

Bismillah..
21 dan 22 mac saya telah mengikuti satu program iaitu' Syarah Kitab Thurat I'tiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah'. Ternampak iklan disdalam satu laman blog petang 20 hb saya terus bertekad untuk pergi meskipin saya tak tahu pun spesifikasi tempat dan penceramahnya, main redah je. Bersama 2 orang lagi sahabat, kami bertekad untuk pergi. Apa yang saya dapat melalui ceramah kedua ustaz tersebut iaitu Ust Zamihan dan Ust Mahfuz..

1. Ahli Sunnah Wal Jamaah hanya tediri daripada A'syaa'irah dan Maturidiah.
2. Salafiyah Mu'asarah(moden) adalah 'rebranding' wahabiyah bagi menutup sejarah-sejarah buruknya.
3. Bid'ah itu sememangnya ada 2 Bid'ah Hasanah dan Sayyi ah.
4.Ulama' salaf menggunakan dua method dalam mentafsir ayat mutasyabihat
a)TAKWIL- menggunakan logik 'aqal( untuk org awam)
b)TAFWID- menyerah masksud pada Allah s.w.t
Sementara wahabi menerima ayat mutasyabihat secara zahir seolah-olah menvisualistikkan Allah.
5.Konsep Tauhid Uluhiyah , Tauhid Rububiyah, asma' Wa sifat adalah ciptaan ibn Taimiyah. sedangkan Ulama salaf tidak membahagi-bahagi seperti itu.

Sebenarnya banyak lagi, tapi bagi saya ini diantara statement yang agak pedas pada salfi dan wahabi. Dan Hari esok saya akan mendengar dari pihak Salafi sendiri pula. Kita sama-sama compare.

Tapi secara jujur saya masih bersetuju dengan pendapat Ust Abdul Hadi Awang yang meletakkan Asyaa'irah, Maturidiah, begitu juga Salafi dan Wahabi di bwh Ahli Sunnah wal jamaah kerana kekhilafan hanyalah dalam masalah furu' bukan perkara akidah.

Perjalanan saya masih panjang.. saya akan terus mencari.

Erti Sibuk


Salam..
dah lama rasanye tak mencoret sesuatu kat teratak saya ni. Sibuk memanjanglah kononnya..
Kadang-kadang geli tekak bila dengar orang cakap 'busy la..'.

'Busy atau buat-buat busy sebenarnya?.
'Betul-betul sibuk atau tak pandai urus masa?

Persoalan ni selalu saya tanya pada diri saya yang selalu buat alasan ni. .
Bulan Mac ni memang sibuk.. sibuk pulang kekampung untuk berehat-rehat. Buku yang dibawa sama disimpan jauh-jauh kalau ada kat sebelah pun, pejam mata kejap-kejap tak nak pandang pun. Malas nak berfikir.

Saya panjangkan cuti hingga 5 hari dirumah malas nak fikir tentang apa yang berlaku dan akan berlaku di kampus. Terlibat sebagai adhoc dalam 2 program mega buat saya rasa malas nak pulang ke UM. Mesej Tuan Pengarah pun tak dilayan. Bukan nak lari tanggungjawab tapi itu la prinsip saya 'CUTI adalah CUTI'. Habiskan masa dengan ibunda=)

Habis cuti tidak dapat tidak saya terpaksa pulang kekampus dan mengadap 1001 tanggungjwab yang saya tinggalkan sepanjang cuti. PROGRAM, FINAL EXAM.. segalanya. Terasa rugi pula tak memanfaatkan cuti dengan mengulangkaji..huhu.

Semalam dan pagi tadi saya pergi ke Kajang join program ilmu. Kawan-kawan semua sibuk menelaah untuk final exam saya pergi program yang tak de kena mengena dengan final.

SIBUK sangatkah saya?

Satu muhasabah untuk diri sendiri.
Apa yang pasti.. 'i know what i'm doing' (",)