CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 8, 2009

"andai kau pula diuji?"


"umaira.. nak tanya apa perasaan ira bile dapat tahu kawan rapat ira bercouple?" tanya lia melalui ym.
"emm.. tak perlu tau perasaan ira..biar ira sendiri teka perasaan lia.." jawab ku.
"ok.."kata lia.
"Lia mesti rase sesak dada bukan?,"jawabku.
"ye... lia tak boleh bayangkan macam mana lia nak berdepan dengannya tatkala dia bergayut dan bermesej.. dia orang pernah ditarbiyah ira!"ngadu lia.

Kalimah yang mampu menghidupkan jiwa, juga kalimah yang mampu mematikan hati. Kalimah yang memandu manusia mengenal diri lalu melangkah pasti mencari redha Ilahi, juga kalimah yang melempar manusia jauh ke lembah penuh kehinaan lalu mengharungi lautan dosa dan nista. ~kalimah cinta~

"fara.. ira just nak nasihat fara jangan pandang serong kat dia, jangan tinggalkan dia, andai dia benar orang yang pernah ditarbiyah, dia sendiri sedar jauhnya dia pada Allah. Allah sedang mengujinya, bantu dia untuk kembali" balas ku.

Maksiat yang menyesakkan

Maksiat memang menyesakkan, jika tidak masakan Nabi Yusuf a.s bisa menuturkan kalimah hebat ini , "Yusuf berkata, "Wahai Tuhan-ku! Penjara lebih ku sukai daripada memenuhi ajakan mereka. Jika aku tidak Engkau hindarkan dari tipu daya mereka nescaya aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentu aku termasuk orang yang bodoh"_12:33
Lebih rela dikurung dipenjara daripada terpenjara NAFSU.

Usah berasa suci andai melihat orang yang berbuat dosa, sesungguhnya Allah telah dahulu menutup aibmu, syukurlah pada Allah, mohon padaNya untuk beri hidayah pada si 'asi(pembuat maksiat).

gerunlah!

(Ingatlah) pada hari (ketika) Kami bertanya kepada Jahannam, "Apakah kamu sudah penuh?"
Ia menjawab, "Masih adakah tambahan?"
(Qaaf-30)