CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 29, 2010

"...andai itu takdirnya.."


Seusai solat maghrib, kak awin duduk di birai katilku. Dia membacakan terjemahan surah Al-Ahzab ayat 36, sengaja dia kuatkan suaranya agar dapat ku mendengarnya..

"dan tidaklah patut bagi seorang lelaki mukmin dan seorang perempuan mukmin apabila Allah menetapkan satu ketetapan akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka, dan sesiapa menderhakai Allah dan RasulNya maka sungguh dia telah sesat, sesat yang nyata.."


"ira faham tak ayat ni?" tanya kak awin memecah lamunanku yang sedari tadi memikirkan makna tersirat ayat tersebut.

"em.. maksud ayat tu, bagi seorang mukmin kita kena akur dan redha dengan syariat yang Allah tetapkan. Macam pensyariatan menutup aurat. Kita tiada pilihan untuk tidak mematuhinya."jawabku yakin.

" tapi akak nak kaitkan dengan istikharah, kalau Allah tunjukkan ketetapannya, tidak dapat tidak kita kena akur.. itu yang sebaiknya" respon kak awin.

Aku setuju dengan jawapannya, Dia yang sedang menghitung hari untuk bergelar seorang isteri, pernah bercerita denganku bahawa bakal suaminya ini adalah petunjuk dari istikharahnya, sedangkan dahulu dia pernah mencintai insan lain.

"tapikan kak.. bolehke istikharah kita berubah.. dulu kita pernah dapat petunjuk yang sama selepas istikharah berulang kali.. tapi sekarang tidak lagi.. boleh ke kak?" tanyaku ingin tahu.

"erm.. biasanya jarang berlaku macam tu.. mungkin terlalu dipengaruhi dengan perasaan," jawab kak awin.

"tak semsetinya kak.. kadang-kadang tak dipengaruhi dengan perasaan pun...." sambungku.

"mungkin disebabkan DARJAT disisi Allah berubah...." jawab kak awin perlahan.

ya, darjat disisi Allah, mungkin sahaja ada masa kita pernah terlalu rapat dengan Allah, dan ada masa kita renggang, hingga sahaja pemilik cinta kita tidak lagi layak untuk kita atas dasar dia berhak mendapat yang jauh lebih baik.


---------------------------------------


"Ummi... doakan ira... " mesej ku hantar pada Ummi

sebak.

"insyaAllah ira, attoyibin lit toyyibat... doala selalu dikurniakan lelaki yang soleh.. "kata ummi

"tapi ira tak baik..." jawabku. Sebak.

" kita kenala jadi baik.. insyaALLAH.. ada yang terbaik"nasihat Ummi. Sayang Ummi...

Cecair jernih mengalir di pipi ku, aku tak dapat lagi menahannya. Fikiranku melayang walaupun mataku masih setia menatap buku teks TITAS.

"ira.. kenapa ni?.. tanya sahabatku yang turut sama belajar di perpustakaan.

"tak de ape, sedih betul tamadun India ni.. " jawabku berseloroh.


Mungkin inilah ketentuannya, lelaki istikharahku dulu, bukan semestinya menjadi milikku. Aku redha. Ada yang terbaik untuk diriku dan dirinya. Akanku bawa hati ini menemui pemilik Cinta Sejati. Ya Allah, sumber cinta dan kebahagiaanku, berada la disisiku selalu, agar dapat ku rasa terisi dengan hanya CINTA MU.



3 comments:

:: سكينة :: said...

hehe.. tersirat~

butterfly said...

barakallahu fik....

demartyr said...

huda.. ape yg tersirat.. ape yg tersuratnye..
huhu

sara..
barakallahulakuma