CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 9, 2008

Belajar untuk memahami



Setuju tak andai saya kata amat susah memahami seorang manusia?.Perangai..fikrah..tabiat dia..teramat sukar. Untuk mengenali seseorang mengambil masa yang lama,setahun atau dua tahun belum tentu cukup. Ilmu insani ni bukan mudah-mudah je kita kuasai.Perlukan pengalaman, ruang dan waktu.

Baru-baru ini saya ada krisis dengan sahabat karib saya. Biasalah, sedangkan lidah lagi tergigit, apatah lagi sahabat sendiri. Dan saya percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tak tahu dimana silapnya, perkara yang kecil seolah-olahnya besar. Tersilap sikit sahaja, perang dunia pula yang meletus. Masing-masing seolah-olah menjauhkan diri.Ego?..mungkin..
Bila dalam perasaan saling tidak berpuas hati ni..musuh kita yang utama tu(syaitan) mulalah cucuk jarum..kita jadi lupa semua kebaikan sahabat, hanya teringat akan kejahatan-kejahatan yang menyakitkan hati sahaja. Dan kesannya makin meneballah perasaan menyampah dan sebagainya tersebut.

Saya pun jadi gusar..dalam kita sedang memperbaiki hubungan kita dengan Allah kita abaikan hubungan kita dengan manusia..terlalu tempang rasanya qurbah kita pada Allah.
"Akak..maya ada masalah dengan kawanla..macamana ek?"minta pendapat kakak.
"sedekahkanlah dia Al-Fatihah.."nasihat akak.
Jarang-jarang saya dengar nasihat begini..terima kasih akak bagi idea yang bernas ini!
Ya, kita selalu kata kita doakan kawan kita, tapi pernahkah kita cuba sedekahkan al-fatihah pula?..pasti impaknya jauh lebih baik..percayalah..

Bila kita bosan dengan perangai manusia..
ingatlah kita juga manusia..
dan tiada manusia sempurna..
belajar untuk menjadi sesempurna yang mungkin..
belajar untuk menerima ketidaksempurnaan....
belajar untuk memahami...

dan untuk sahabat saya "maaf banyok deh!"

1 comments:

leya said...

sedekahkanlah dia Al fatihah-ya Allah..sungguh terharu dgn nasihat sbgini...syukran..