CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 17, 2008

'malang'



"eishhh...berani betul tunang lama-lama kalau el takut..", kata el.

Memandangkan beliau akan menikah dalam masa terdekat ni sememangnya saya bersyukur..

Tapi ketakutan beliau amat men'confius'kan..saya mula bertanya.

"kenapa nak takut?, tunang je kan.."

"Eishh.. takut maya..takut tak jadi kahwin.. takut terlanjur..takut putus..,"jawab el.

"takut terlanjur??, tak de alasan lain kah.." getus hati.

"Bahaya maya tunang lama-lama, sebab kita dah yang yakin kita jadi milik orang tu kan, jadi kita rasa tak kesah nak buat apa-apa.."sambungnya lagi.

"tak kesah?, tak kesah yang macam mana?..."hati terus tertanya-tanya.

Cukup setakat tu perbualannya, saya ambil keputusan berdiam diri. Malas..


Malang, ya, sangat malang bila hukum Allah dipermainkan, saranan Allah diremehkan..mata seolah-olah tertutup, hati seolah-olah terkunci, tak nampak hikmah,betapa indahnya hukum Allah.'Khitbah'...saya tak lah banyak ilmu tentangnya, pengalaman jauh sekali, tapi saya terfikir apakah faktor yang menyebabkan masyarakat melayu umumnya amat alergi akannya.

Takut putus?, apa beza dengan putus cinta?..takut terlanjur? apa beza dengan bercinta (bunga2 zina)?..segalanya akan menjadi sukar bila kita tak kembali kepada hukum Allah.


Nasihat saya pada diri dan viewers, untuk check kembali Aqidah, usah ragu akan kebijaksanaan Allah, usah taraddud akan kehebatanNya mengatur segala. Kita sebagai hamba mahu tak mahu kena ikut. JANGAN JADI MALANG
kenapa saya suka ckp pasal cinta dan perkahwinan? sebab saya suka..


0 comments: