CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 6, 2008

semaikanlah perasaan itu...


"tak pe..ira kuat..,"kata ani. Terus pergi mengambil wuduk.

"ya Allah moga-moga aku kuat..,"bisik hati. Aku yang masih berteleku di tikar sejadah, statik ,hanya mutiara jernih yang bertali arus. Begitulah aku.. sukar untuk menangis, tapi andai menangis, air mata seolah-olah tak tahu erti kering.

Seusai solat, Ani menghampiri.."ira, jangan macam ni, ani tak boleh tengok ira macam ni.. katanya sambil menyeka air mataku..

Bagaimana bolehku tahan air mata ini..ia terus-terusan mengalir..sudah tidak tahan agaknya.

"aku tak boleh tahan Ani dengan kata-kata dia...cuba duduk ditempatku..cuba dia rasa apa yang aku rasa..peritnya hati.." kataku penuh perasaan.

"Aku pun benci juga perkara tu...aku pun sakit hati juga..aku pun manusia juga..Kenapa dia pula yang melebih-lebih mengata..sakitnya jiwa.."

Ya,perkara itu selayaknya dibenci. Perkara maksiat selayaknya dibenci..tapi bukan pelakunya..tolong jangan melampau!

Heii..dia tu manusia juga, bisa sahaja Allah mengujinya, melupakannya, melalaikannya.

Dan dirimu bukanlah penghukum, tutuplah mulutmu itu..kunci rapat-rapat, moga yang mendengar kata-katamu tak panas hati.


Teman air mata

'Ani pun tak tahu macam mana rasa kalau berada ditempat ira.. sabarlah ira.. ini semua ujian. Orang mengata-ngata orang yang kita sayang..pasti kita juga tersentuh..,"pujuk Ani.

"Ani pun tak sanggup dengar.."kata ani sayu, berkaca matanya.

"eh, jangan nangislah..sukarelawan mana boleh nangis..kata ku, melawak.

"kadang-kadang kita perlu menangis..,'sambung ani.

Bersyukur..ada juga yang sudi menjadi teman air mata kala itu.

Teman..bisikkan ke telingaku, ujian ni hanya kecil..ada ujian yang jauh lebih hebat..ujian ditariknya iman.. ujian digoyahkan Aqidah.

Terima Kasih Allah, teman itu anugerahMu.


Begitulah Manusia

Mengapa manusia begitu angkuh? Sedarkah dia berjalan di Bumi Allah..kenapa mesti sombong..nak mengangkat gunung pun dia tak mampu. Mengapa manusia begitu bongkak? dirasakan dirinya sahaja betul, orang lain salah..orang lain pembuat maksiat..dia seorang sahaja yang masuk syurga. Mengapa manusia selalu lupa yang dia bukan maksum seperti nabi, kelak dia juga akan diuji Allah. Begitulah manusia, tak sedar diuntung.


Semaikanlah benih benci.,

ingin membenci..bencilah semahumu..tapi, pastikan perkara itu layak dibenci. Biarlah bencimu itu kerana Allah.Dan jangan pula kamu menempelak pelaku maksiat diatas pelakuannya, kerana engkau juga akan diuji begitu satu hari nanti. Moga-moga dirimu nanti merasa kemanisan iman.


0 comments: