CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, July 4, 2008

Biar kami tahu kamu sayangkan kami



"Terima kasih kerana terlalu
sarohah (berterus terang)."Ingin sahaja saya meluahkan kata-kata ini pada seseorang. Terima kasih kerana dia telah menzahirkan apa yang sentiasa berlegar dalam fikiran saya ini. Gundah saya serta merta hilang kerana segala yang terbungkam dalam hati ini telah diterjemahkan.

"Saya nak tegur sedikit muslimat, tudung antunna agak jarang, tolong jaga aurat antunna..jaga suara antunna...". Kata seorang muslimin. Kedengaran agak pedas, pasti terkena tepat pada batang hidung pelakunya..bak kata pepatah 'siapa makan cili dia yang terasa pedasnya'..

Terus-terang saya bersyukur Allah mengeluarkan kata-kata itu dari mulut muslimin itu. Saya sendiri tak mampu untuk berbuat begitu..Kenapa?..Wallahualam, mungkin ini bukti kelemahan iman saya. Takut renggangnya akan suatu perhubungan, takut mereka lari terus dari kita..semua itu sentiasa menghantui. Moga Allah tebalkan iman ini.

Tapi...sejauh mana relevannya perbuatan muslimin tersebut? Adakah mereka boleh terima dengan hati terbuka? Atau sebaliknya memberontak?


"Nasihatilah wanita itu dengan kebaikan(secara bijaksana), kerana sesungguhnya wanita itu dijadikan daripada tulang rusuk yang bengkok, dan tulang rusuk yang paling bengkok itu ialah bahagian atas. Jika kamu meluruskannya secara paksa tentu ia akan patah, dan jika kamu membiarkannya ia tetap bengkok"(bukhari & Muslim)

Bijaksanalah, Berhemahlah, Bertadarrujlah dalam memberi peringatan..
Biar wanita tahu tegur kamu tegur sayang bukan benci.


2 comments:

Ibtisam... said...

alhamdulillah.....

Ibtisam... said...

moga2 tegurannya,teguran berhemah...
disamping kita mendoakan kebahagiaan dan rahmat Allah sentiasa disisi kita,sahabat2 kita....

juga,memberi peringatan kita bersama agar tidak berbangga dengan keadaan kita sekarang..

kita mohon perlindungan agar dijauhi dari perkara yang membawa kepada kemurkaanNya...

(^_^)