CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, July 16, 2008

rancangan VS angan-angan


"Termenung? merancang masa depan atau berangan?.."
Biasa kita dengar orang tua-tua tegur begitu bila melihat anak muda duduk menongkat dagu. Tiada siapa yang dapat mentafsirnya..Hanya empunya diri dan yang Maha Mengetahui tahu..
Dan remaja amat sinonim dengan perihal bermenung ini.Hanya tahap kematangan dan keintelekualan yang menjadi kayu ukur sejauh mana 'aktiviti' ini memberi impak positif pada seseorang.

Pernah muka tebal berinci-inci apabila diingatkan agar tidak berkhayal selalu..
"Jangan banyak khayal sangat..nak kahwin..nak keje best..nak hp canggih.."
Dan menjadi lebih segan apabila yang menegur itu tak pernah berjumpa face-to-face pun dengan kita.Peringatan tetap peringatan,addinu nasihah (agama itu adalah nasihat) saya terima dengan hati terbuka. Terima kasih kerana mengingatkan =).

Ya, saya mungkin merancang untuk berkahwin di usia muda..
tapi saya bukan berangan nak kahwin secepat mungkin!!
Dan saya ada misi tersendiri (apa dia?..itu rahsia ;))

Ya, saya mungkin merancang untuk mempunyai karier yang bagus satu hari nanti..
tapi saya bukan berangan sahaja tanpa disusuli usaha yang gigih
Dan ia tentunya dengan harapan untuk kebaikan Ad-din juga.

Ya, saya mungkin merancang untuk mendapat kehidupan selesa
tapi saya bukan mengangankan syurga dunia..
Dan sudah pastinya Akhirat yang lebih utama.

Ya, merancang juga tak boleh berlebih-lebih, takut-takut ia menjadi angan-angan kosong. Rancanglah, tapi biar berpijak di Bumi yang nyata. Berfikirlah untuk masa depanmu, tapi pastikan ia bukan omongan kosong, susuli usahamu.

Rasulullah SAW bersabda,"Dalam banyak-banyak pekara yang aku bimbangi berlaku kepada umatku ialah perbuatan menurut nafsu dan panjang angan-angan."(H.R at-Tirmidzi)

2 comments:

fatimah azzahra yahaya said...

salam,
jangan simpan angan-angan kosong.pastikan ianya disusuli dengan usaha..
akak yakin Sue boleh..Insyaallah berjaya.

demartyr said...

wasalam..
thanx kak tim..
ni yg bertambah sayang ni..
huhu..doakan sentiasa..