CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, June 2, 2008

"..tamu kamar uzlah.."




“memang perkara ni nampak bodoh tapi sebenarnya ia melatih kita untuk menjadi kreatif, berani bercakap dihadapan orang ramai…dan bagaimana kita mengasah diri untuk think out of the box…,”kata akak fasi itu.



“Banyaklah think out the box dia..,”aku mengetap bibir bingung dengan realiti mahasiswa sekarang..entah mentaliti keberapa..



“sendawa yang lebih baik dari kentut, sekurang-kurangnya mak cik tukang masak rasa gembira kita kenyang..,” seorang pencadang teruja menyampaikan hujah.



“tak senonoh!..,”jerit hati.



Memang dah lama aku mendengar berita-berita busuk dari tempat ini. Ya..BUSUK..KoTOR..
Apalagi yang kotor selain maksiat berleluasa..pergaulan bebas..bertepuk tampar antara lelaki perempuan..minda yang kotor dan lucah!



Apakah mereka ini tak fikir hidup ini bukan untuk main-main?



Pernah sekali dalam satu LDK, pelajar diberi tiga pilihan ,setuju, tak setuju, atau tak pasti. Seorang fasi mengujarkan soalan..”okey, kita open eh..antara Pengkid dengan Lesbian mana lebih baik?..”. Aku memilih tak pasti ,malas nak layan kebobrokan mereka itu. Soalan bodoh yang seterusnya,”antara boxer dengan sepender mana lebih baik?..”. Ya Allah…kelu lidahku..ingin sahaja aku mengherdik depan-depan..!



Rindu Kamar Uzlah..



Ya Allah layakkah aku kesitu?..Kamar Uzlah..disaat ini rinduku membuak-buak..Ingin sahaja aku duduk disitu mengurung diri..malas lagi aku hidup bersama mereka..orang-orang yang bejat akhlaknya!



“Buat sahabat yang akan menyambung pelajaran kesana, ana nak bawa satu hadis Rasulullah sebagai peringatan untuk kalian…”kata kak Ida dalam sebuah halaqah.
Rindu dengan halaqah itu..meskipun di gelanggang badminton,tapi aku percaya itu antara taman-taman syurga..majlis zikir dimana malaikat memayungi kami dengan sebelah sayapnya.



“Sahabat bertanya,”Ya Rasulullah, jika kami berada disuatu tempat dimana lebih ramai orang yang membuat kemungkaran dari kebaikan apa yang kami perlu lakukan?,Rasullullah menjawab, bergaullah dan duduklah dengan golongan yang berbuat kebaikan..Sahabat bertanya lagi, ya Rasulullah, jika tiada lanngsung orang yang baik? Jawab Rasulullah beruzlahlah..”tambah kak Ida.



Beruzlah atau keluar berjuang?



“bukan namanya perjuangan jika jalannya senang..” kata-kata ringkas tapi mapan,,penuh makna tersirat..

Mereka mad’u kita..mungkin mereka tak tahu..latar belakang kita lain-lain..tak semua orang faham..Tugas kita memberi kefahaman, bantu mereka, bukankah Umat Islam itu bersaudara? Mereka bukan orang lain..keturunan Adam juga. Kau bukan berseorangan ramai lagi yang punya hadaf sepertimu, bersamalah mereka mengharung, meredah, mendepangi segala cabaran yang mendatang.

Bukan kau tak tahu Allah suka orang-orang yang bergerak bersama-sama seperti bangunan yang kukuh.

Kembali bersemangatlah Umaira…!Bantu umat ini… !Kita bukan golongan yang nak masuk syurga seorang diri. Tegakkan yang hak!

“Ya Allah perbaiki urusanku,jangan kau biarkan aku walaupun sekelip mata.. “

0 comments: