CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 20, 2009

"...biarkan ganjil.."


"kak ira, saya belum masanya lah untuk saya fikir semua ni.."kata ain pada ku.
Dia keliru untuk memilih.
"Cuba akak bayangkan macamana perasaan mak saya kalau dia tahu saya sokong PAS bukan UMNO?.."tanya ain.
Aku hanya tersenyum.

"ira, bukan aku tak nak pakai tudung yang agak labuh tapi family aku, mak aku, takde yang pakai macam tu.."keluh farah sahabat saya.
Respons yang sama juga aku berikan. Hanya tersenyum.

Ganjil sangatkah?

'Ira, kau ni PAS eh?,"tanya kak long padaku sambil membelek lap top. Mungkin terjumpa sesuatu yang menarik perhatiannya.
"kalau ya kenapa?, ira rasa tu salah satu wadah untuk bawa ISLAM..,"sambut ku.
"Ira, kau jangan terlibat ngan politik ea kalau kat kampus nanti,.." k.ngah pula beri amaran.
Aku mengangguk penuh makna.
"weh Ira, kita kena pilih parti yang boleh bawa pembangunan!,'sampuk kak cik penuh semangat.
Aku tersenyum.
Atuk seorang pejuang parti Keris, Pak cik pemuda keris, tak hairan mereka semua berfikrah keris.

"nape pakai tudung dalam rumah ni, botak kepala nanti..,"marah nenek.
"habis tu nenek pakai skarf kepala tak pe pulak??, jawab ku berseloroh.
Aku seorang sahaja dalam rumah itu yang bertudung dihadapan ipar duai dan sepupu.
Kakak-kakak ada yang free hair, ade yang 'on off'. Bagaimana nak bertudung didlm rumah?? pasti ajaib!! Bukan diorang tak tahu. Semua sekolah agama.


Ya, latar belakang keluarga memang mempengaruhi corak pemikiran. Tapi sejauh mana kita ini melakukan sesuatu atas dasar ilmu dan kefahaman. Sejauh mana kita melakukan sesuatu solid kerana Allah bukan kerana manusia??
Tapi aku akur kekuatan datang dari ALLAH jua. Biarkan Ganjil!. Kalau tak dapat ubah mereka dengan mulut pun, dakwah bil hal juga penting! Moga hati mereka terusik. Moga hatiku tetap istiqamah atas jalanNya.

2 comments:

Ibtisam... said...

br unik lain dr yang lain...
InsyaAllah,mg unik itu dipandang Allah...
(^_^)

Petunjuk Ketenangan said...

tersentuh~