CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, April 5, 2009

"...Hatiku remuk.."


Air mataku tumpah juga akhirnya. Aku hanya sempat melihatnya dari tingkap tingkat atas bus double decker yang ku naiki. Ingin sahaja meluru keluar dari bas mendapatkan dia. Pintu bas dah tutup.. hanya dapat dengar suaranya di telefon..

"ira, balik tak hujung minggu ni?..,"tanya mama.
"tak kot.. dah nak periksa ..."jawabku
Fikiran ku berbelah bagi, mahu pulang atau tidak?, akhirnya aku membuat keputusan untuk pulang.. kata orang meminta restu..

Aku pulang juga petang itu berseorangan dengan beg yang berat. Keletihan sehingga tertidur dalam teksi. Mujur sahaja ada kakak fakulti yg ku jumpa semasa menunggu teksi. Dialah yang membantuku mengangkat beg. Moga Allah memberi kemudahan padanya.

Sampai di destinasi, kak long menjemputku. Belum sempat berpanas punggung, dia meluahkan rasa tidak puas hatinya. "ya Allah..bukan ini yang aku nak dengar.."bisik hati.
Mama tiada dirumah. Hati sedikit remuk.

Pagi itu Ku dengar suara lelaki itu, suara mama juga.."owh, mama dah balik.."
"mama, salam..belum salam lagi dari semalam..
Kakak minta tolong untuk buat kerja di bilik. Mama datang bawakan makanan dan minuman untukku. Kenapa mama susah-susah? aku boleh keluar ambil sendiri..
Mama kemudian meminta aku tutup pintu bilik . "kenapa mama berkeras?", aneh!
Aku sedar, mama tak mahu lelaki itu melihatku.

Lelaki 21 tahun itu... hati aku tak pernah redha padanya..
mama tak pulang lagi malam itu.."apa maknanya, aku balik ini??"hati aku remuk sedikit lagi.
Aku dan kakak2ku keluar bertiga malam tu. sehingga larut malam.. terima kasih kakak, sekurang-kurangnya pulangku ini ada maknanya.

"mama, ira dah nak bertolak ni.."
"kata pukul sebelas?..tanya mama..
"bukan, ira, beli pukul 10"
"ira, kat mana..nanti mama pergi.."
"tak perlu dah nak bertolak dah.."

Aku nampak mama dibawah. Ingin sahaja aku meluru keluar mendapatkannya. Pintu bas dah tutup..

Air mataku tumpah juga..Kasihan mama.. tentu susah untuk dia membahagikan cintanya untuk suami dan anaknya. Ira tak pernah merajuk dengan mama.. ira tahu susahnya hati mama.. mama jangan risau.. Ira ada Allah.. punca kebahagiaan ira.. Ira akan cuba usaha untuk mendapatkan teman hidup seperti hasrat mama.. mama tentu tak risau lagi. Ya Allah kasihani mama.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum, Maya..
semoga terus cekal dan tabah menghadapi ujian..
Terharu baca cerita ni..
Ok, good luck exam k!
~kak ziemah

demartyr said...

kak ziemah kena tolg cari..hehe