CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 8, 2009

ubat hati


Kadang-kadang saya terlupa nama blog sendiri. 'Futurul Qalbu '. Keterlupaan yang tak boleh dimaafkan. Kadang-kadang melalut pula tulis. ..

Qalbu~hati..

Sudah 2 hari halaqah tazkirah disurau muslimat membincangkan tajuk hati, seperti tau-tau saja saya sedang mengalaminya. Maghrib tadi, seorang sahabat PASUM, meminta saya menjawab satu soalannya.

"Saya ada seorang kawan, dia kata dia sudah tak dapat menangis seperti dahulu, tak dapat hayati solatnya, kalau sujud pun tak mahu lama2 seperti dulu. Baginya, terlalu banyak ketawa dan terlalu sibuk dengan hal-hal dunia membuatkan dia tidak sensitif lagi seperti dulu..Jadi macamna mengatasinya"


Soalan ini memang betul-betul menampar, terasa disindir pun ada. Berat betul mulut nak menjawabnya, tapi sya jawab juga dengan ilmu yang sedikit ini dengan harapan sebagai peringatan pada diri sendiri juga.


Ya, kita tak boleh tipu diri kita, ada masa iman kita bertambah dan adakala berkurang. kadang2 kita rasa Allah itu sangat dekat, kadang2 jauh sangat. teringat nasihat seorang kakak dia kata, masa iman yankus ni la kita kena berhati2.
Jika malam semalam kami berbicara tentang ubat hati yang lima itu, maghrib tadi saya cuba menggariskan beberapa cara menambah iman. 1.Muhasabah
2.Tambahkan ilmu

3.Tingkatkan amalan
4.Mu'aqabah
saya tertinggal 1 lagi Muraqabah

Senang bibir untuk melafazkannya, tapi pelaksanaannya memerlukan MUJAHADAH yang tinggi. Kita patut bersyukur selagi mana Allah tak buka aib kita(dosa-dosa) kita pada orang ramai, jika Allah buka pasti tak tahu nak sorok muka kat mana.

Ayuh refleksi diri

Bagaimana khusyuk kita dalam solat?

Bagaimana hubungan kita dengan Allah, telus atau tidak?

Bagaimana hubungan sesama manusia, masihkan ada suuzhon, hasad.?
Jujurkah kita dengan diri kita sendiri, adakah nifaq, ujub, riya, sum'ah?


Moga segala amalan kita bukanlah seperti debu-debu yang ditiup angin yang tiada nilainya.
Moga Allah sentiasa berada dalam hati kita.
"Ya muqallibal qulub sabit qulubana 'ala dinik wa 'ala tho'atik"


2 comments:

** Ratu Syahadah** said...

rindunyer nak berkumpul kat surau 12th..dgar tazkirah ustzah sumaiyah..hehe.

demartyr said...

huhu
takdenye ustazah